Syntetyczny opis zadań badawczych zrealizowanych w 2012 roku
- Podręczniki (gimnazjum i szkoły ponagimnazjalne), zestawy multimediów (płyty DVD z z filmami, animacjami, interaktywnymi zadaniami), papierowe i elektroniczne zeszyty ćwiczeń, zeszyty badawcze wraz zestawami MiniLab, przewodniki metodyczne, zbiory zadań – opracowanie i badania nad skutecznością we współpracy z WSiP
- Multimedialny Leksykon Eksperymentów Chemicznych (filmy, animacje, wirtualne laboratorium, kursy e-learnigowe, scenariusze dla tablicy interaktywnej) – opracowanie i wdrożenie
- Nauczanie wyprzedzające (materiały do nowego systemu kształcenia chemicznego wraz z obudową laboratoryjną) – opracowanie i badania w zespole interdyscyplinarnym
- E-learning i b-learning w zdalnym kształceniu chemicznym na platformie Wydziału Chemii UAM (dla studentów, uczniów i nauczycieli) – opracowanie nowych kursów i badania nad skutecznością nauczania z ich pomocą
- Badania nad zastosowaniem nowych środków dydaktycznych (tablice interaktywne, systemy ankieterskie, urządzenia mobilne) wspomagających edukację chemiczną w ramach – kontynuacja badań
- Rola eksperymentu chemicznego w kształceniu nauczycieli chemii
- Badania w zakresie eksperymentu chemicznego wspomaganego nowymi technologiami kształcenia na różnych poziomach edukacyjnych.
- Badanie wpływu praktyk metodyczno-przedmiotych na zwiększenie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli chemii.
- Badania nad wdrożeniem środków dydaktycznych w celu zwiększenia jakości kształcenia chemicznego osób z dysfunkcją słuchu i mowy – multimedialny słownik pojęć chemicznych.
Osiągnięcia naukowe oraz zastosowania praktyczne z zakresu działalności upowszechniającej naukę itp. w roku 2012
- Współautorstwo (H. Gulińska, K. Kuśmierczyk) podręcznika chemii do liceum zgodnego z nową podstawą programową, które weszła do szkół we wrześniu 2012
- i obudowy multimedialnej tegoż podręcznika (WSiP 2012)
- Współautorstwo multibooka (H. Gulińska, K. Kuśmierczyk), czyli podręcznika chemii do szkoły ponagimnazjalnej w pełni multimedialnego (na pendrivie lub platformie) (WSiP 2012)
- Współautorstwo (H. Gulińska, D. Panek, Ł. Sporny) pierwszego w Polsce zestawu do doświadczeń w małej skali (WSiP 2012), autorskie kursy wdrażające
- Współautorstwo trzech multibooków (H. Gulińska, J. Smolińska), czyli podręczników chemii do gimnazjum w pełni multimedialnych (na pendrivie lub platformie) (WSiP 2012)
- Opracowanie i realizacja kursu e-learningowego Środki dydaktyczne – wykłady i ćwiczenia przeznaczonych dla studentów III roku specjalności Chemia i przyrody oraz kursu technologia informacja dla studentów bloku pedagogicznego (na platformie Wydziału Chemii UAM, prowadzonych zgodnie z wymogami UE dotyczących e-learningu).
- Opracowanie i realizacja Multimedialnego Leksykonu Eksperymentów Chemicznych - wykonano w ramach NCN nr NN204 001536
- Pokazy eksperymentów chemicznych z obudową metodyczną, warsztaty komputerowe, szkolenia metodyczne dla nauczycieli oraz uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych,
- Wykład z zakresu eksperymentu chemicznego w ramach Nocy Naukowców 2012
- Opracowanie i wydanie skryptu dla nauczycieli studiów podyplomowych poświęconego zadaniom laboratoryjnym
- Opracowanie i wydanie przewodnika metodycznego dla studentów odbywających praktyki pedagogiczne z chemii w ramach projektu Unii Europejskiej
Tematyka planowanych badań w roku 2013
- Tworzenie zasobów do zadań interaktywnych na platformę WSiPnet
- Podręcznik multimedialny z chemii w gimnazjum dla iPada
- Nauczanie wyprzedzające (kontynuacja prac nad nową strategią nauczania chemii)
- Nowe technologie w kształceniu na odległość (nowe kursy e-learningowe)
- Zastosowanie tabletów w nauczaniu chemii
- Metoda projektów (współpraca OFEK-UAM)
- Metody prowadzenia zajęć pozalekcyjnych z chemii a rozwój zdolności poznawczych ucznia w zakresie nauk przyrodniczych – korelacja międzyprzedmiotowa
- Badanie wpływu praktyk metodyczno-przedmiotych na zwiększenie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli chemii i przyrody
- Zastosowanie teorii eksperymentu chemicznego w nauczaniu chemii
Syntetyczny opis najważniejszych zastosowań praktycznych:
- Podręcznik dla szkół PG Po prostu chemia (WSiP 2012) – współautorstwo
- Zestaw Mini-Lab wraz z zeszytem badawczym – współautorstwo
- Multibooki Ciekawa chemia część 1, 2, 3 (WSiP 2012) – współautorstwo
- Multibook Po prostu chemia (WSiP 2012) – współautorstwo
- Dostosowanie podręcznika Ciekawa chemia i przynależnych mu multimediów
- do nowej podstawy programowej (WSiP 2012) – współautorstwo
- Zadania interaktywne na platformę WSiPnet (WSiP 2012) – współautorstwo
- Realizacja Multimedialnego Leksykonu Eksperymentów Chemicznych (grant NCN) – pozytywna recenzja przekazanych materiałów
- Opracowanie kursu blended learningowego wspomagającego naukę chemii na platformie e-Akademia Przyszłości (WSiP-MEN)
- Opracowanie scenariuszy zajęć z chemii i przyrody z wykorzystaniem metody QTA w nauczaniu uczniów II i III etapu edukacyjnego (we współpracy z Wydziałem Anglistyki UAM)
- Opracowanie akcesoriów (multimedia, wirtualne laboratorium, doświadczenia SSC) do metody nauczania wyprzedzającego oraz wdrożenie tej metody do nauczania chemii w szkole ponadgimnazjalnej (OFEK, UAM)